Wednesday, June 4, 2008

Minyak naik lagi...Terlebey suda~~~


Senario 1

Semasa aku memandu pagi tadi ke tempat kerja....suara radio berbunyi.."Kerajaan akan mengumumkan skim subsidi baru pada hari ini dan dijangka akan berkuat kuasa serta merta utk mengelakkan sebarang spekulasi......" so tanpe berlengah2 lagi,aku trus berpatah balik dan trus pergi ke stesen minyak lalu mengisi minyak sepenuh2 yg boleh..hahaha..smpai di ofis,aku ceritakan kpd rakan ofis ku, "oi,minyak nek arini kot..ko x isi?Lalu die menjawab..Ogos kot..."

Senario 2

Semasa aku pulang dari tempat kerja..dlm 6lbey..aku melihat kesemua 3 stesen minyak yg terdapat di Labuan ni pnuh sesak dgn kereta2...hati aku trus berdetik..kompem minyak nek after tgh mlm ni!. Smpai di rumah,housemate ku bertanye da isik minyak? mnyak nek RM2.70!. Aku menjawab puas...da..pagi tadi..fuih slamat~~

Senario 3

Sewaktu aku membuka YM aku..lalu terdapatlah beberapa perkataan yg aku jumpe di status kenalan ku..antarannya adalah:-

a) Yaa minyak naek 78sen malam ni..tahniah kepada semua rakyat malaysia...mode:isi minyak full tank

b) fucking govt...fucking pak lah...las2 gaji petronas xnek gak..pantek...bek keje lua je cmni...fak fak fak!!!!

c) Jom kite undi BN, xpela minyak naek sket..demi negara...kepala hotak ngko...

Begitula first reaction rakyat Malaysia terhadap kenaikan minyak secara mendadak..sebanyak 78sen..40%...byk juga tu! aku igt nek 30sen je..hahaha...abes la aku lps ni..brape la bajet minyak sebulan aku..skang adela dlm 120 sebulan..skang ni leh jadik 200 kot! or 250 kot!!!alaaaa...cane ni...meh aku predict sket apa akn jadik lps ni....

a) Harga makanan akn nek mendadak! roti canai tah jadik brape lps ni..RM1.50 kot...peniaga2 yg aku gelar sebagai peniaga tamak n rakus pasti akan mengambil kesempatan..

b) TNB pon akn nek harga...alaaa..brape bil aku...

c) Barang2 keperluan seperti sabun basuh ke...shampoo ke..ubat gigi ke semua pasti naek!!!

d) rakyat semakin membenci kerajaan and perhaps PETRONAS..untung n bernasib baikla pembangkang..walhal kalo pembangkang memerintah sekali pon,isu yg sama pasti tetap timbul..

e) taxi nek harga..bus nek harga..kapal terbang..bot2..feri2...argh!! naik!!

e) pendek kata..akibat nya adalah ripple effect (kesan berantai..)semua bende naek..

f) lepas ni sure org nak nek gaji lagi...pegi mane2 gaji xcukup~~so akn effect moral bekerja..so aku ni yg bekerja menjaga mindset,quality n produktiviti pekerja-pekerja di syarikat,pasti pening mcm mana nak increase or at least maintain mindset /atau kemarahan kepada management...laallala...byk keje wooo...aritu baru nek result bagus..ni sure jatuh balik..lalala

Kesimpulannya...hakikatnya satu dunia sedang mengalami kenaikan minyak..mmg hukum asas di dalam ekonomi..bila demand lagi tggi dari supply,maka harga pasti naik..igtla konsep tersebut...xgune memaki hamun sana sini..xdpt pe pon..lebih baikla kite merancang semula perbelanjaan bulanan kita..walaupon sukar menerima kenaikan ini,hakikatnya kite terpaksa terima jua..ubahla cara perbelanjaan..kite mmg da selalu hidup snang...membazir sana sini..sudah tiba masa utk merubah mindset kite..ya,sekarang adalah masanya..sama2 berubah...

~duit hantaran pon sudah pasti naik jua..argh!oh,mama.saya mahu kawin skarang!!!~

MZR

9 comments:

xookx said...

zul...saba2..bila la company kita ni nak naik gaji...xda alasan dh kali ni xnak bg tmbah...

M-Z-R said...

btul2..aku sokong..kalo xmo nek gaji,bagila/create la elaun2 yg bersesuaian..sendiri mau igtla..xkan xphm2 lagi..wakakaka...

Anonymous said...

yer..elaun tersebut bagi kat sumer..kesian la kat kita yg berSKG anak tiri ni

M-Z-R said...

my only comment is "Staff Ceria,Company Berjaya"

Anonymous said...

lol.

aku sudah post new entry di blog aku berkenaan isu minyak dan permintaan naik rege di sini:

http://www.rearrange-inc.com/stepping-up-the-plate-in-your-career-part-1/

p/s: sebbek ko tak kawen tros seblom kol 12 malam gk. wahahaha :P

Nadiah Suhaidi said...

lol to adek's comment.
kawen sempena minyak naik :P

Nadiah Suhaidi said...

zulbo,
ko telah di tag! sila lihat blog ku utk maklumat lanjut k..ehehe

beluncas said...

lol to komen paceek =p SKG anak tiri..hoho

aminbinabu said...

wei zulbo..
aku ter"StumbleUpon"..
tb2 kuar blog ko..hahaha..=)
ntah kenal lg x aku nih...